قیمت، مشخصات فنی و انواع مدلها ازکی وام (4)

فهرست مطالب

هرچند این دو خودرو در کلاس متفاوتی قرار دارند، اما به دلیل قیمت مشابه به عنوان رقبای یکدیگر شناخته میشوند. ام وی ام x۲۲ در کلاس شاسی بلند های کوچک و شاهین در کلاس سدانهای ساب کامپکت قرار دارد. هرچند نوع پیشرانه ام وی ام x۲۲ و شاهین متفاوت است، اما از لحاظ عملکرد تقریبا در یک سطح قرار از مالیات نقل و انتقال خودرو چه می‌دانید؟ – آکادمی مالی مسعود دارند. البته کیفیت سواری شاهین از ام وی ام ایکس ۲۲ رضایتبخشتر بوده و در بخش هندلینگ و پیاداری نیز بهتر است. در طرح مقابل شاسی بلند ام وی ام ایکس ۲۲ از یک موتور ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی بهره میبرد که میتواند قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتنمتر را تولید کند. خودرو سایپا شاهین در بخش نمای داخلی چندان جذاب به نظر نمیرسد و طرح داشبورد ام وی ام ایکس ۲۲ در سطح بهتری قرار دارد. در مجموع، دنا پلاس برای افرادی که به دنبال یک ماشین سریعتر، اسپرتتر، نمای داخل زیباتر، با گیربکس دستی ۶ سرعته و صندوق عقب بزرگتر هستند، میتواند انتخاب معقولتری باشد. البته با وجود همه اینها، دنا پلاس در مقایسه با خودرویی مثل سورن، ظاهر مدرنتری دارد و طراحی کلی آن برای شرکتی مثل ایرانخودرو و خودرویی که پیشینهٔ آن به پژو ۴۰۵ بازمیگردد قابلقبول است.خودرو دنا پلاس​!


بهعنوان نتیجه و پاسخ به سوال شما در مورد آن که بالاخره دنا پلاس توربو ۶ دنده بخریم یا شاهین دستی، باید بگوییم که مقایسه شاهین با دنا پلاس از جنبههای مختلف قابل بحث است. برای رسیدن به پاسخ مطالب این صفحه را به دقت مطالعه کنید. اطلاعات بیشتر درمورد را در این صفحه مطالعه کنید. در داخل شرایط برعکس میشود زیرا با اینکه شاهین خودروی جدیدتری است اما طراحی داخلی کاملاً قدیمی، ساده و بیروحی داشته و بسیار با چیزی که این روزها در خودروهای جدید جهان میبینیم فاصله دارد. ضمن آنکه شاهین در نسخههای جدید به سیستم کنترل کشش و پایداری مجهز شده که در جادههای لغزنده یا هنگام دور زدنهای سریع میتواند بسیار کمککننده باشد و جلوی انحراف ماشین را بگیرد؛ اما چنین امکانی در دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی وجود ندارد. در مجموع طراحیهای این دو خودرو کاملا قدیمی است و اگر نگاهی به طرحهای جدید محصولات خارجی، بهویژه چینیها بیندازید که بسیاری از آنها از لحاظ قیمت در کشور سازنده با قیمت محصولاتی همچون شاهین و دنا پلاس توربو در ایران برابر هستند، متوجه میشوید که فرم داخلی محصولات ایران خودرو و سایپا چقدر از طراحی روز دنیا عقب است.


روغن موتور خودرو البته بهتازگی سایپا تیپ جدیدی از شاهین را با نام GL ارائه کرده که سانروف ندارد. ازاینرو، در دیماه سال ۱۳۹۵، ایرانخودرو نسخهٔ جدیدی از این ماشین را با نام دنا پلاس معرفی کرد که بزرگترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی بود تا بیشتر از سمند و سورن متمایز شود. اولین چرخ دنده این محور با چرخ دنده محور محرک درگیر است و سرعت تولیدشده توسط موتور را بدون تغییر به شافت خروجی هدایت میکند. با توجه به آنچه در مقایسه شاهین و دنا گفته شد میتوان گفت که طراحی نسبتا اسپرت دناپلاس در کنار موتور تنفس طبیعی آن که قویتر از موتور شاهین است و در طول زمان استهلاک کمتری دارد، از مزیتهای دناپلاس نسبت به شاهین محسوب میشوند. از سوی دیگر، هرچند دنا طول و فاصلهٔ محوری بیشتری دارد اما به دلیل استفاده از صندلیهای متفاوتی نسبت به سمند، فضای داخلی آن نسبت به شاهین کمتر و محدودتر است. البته میزان فضای داخلی سایپا شاهین بیشتر بوده و سرنشینان در صندلیهای ردیف عقب به فضای بیشتری دسترسی دارند.


خودرو دیگنیتی

ردیف دوم و همچنین صندلی راننده در دنا پلاس کمی با نقصان فضا مواجه است و نسبت به سمند که مدل پایه این خودرو محسوب میشود، فضای تنگ و دلگیرتری را ارائه میدهد. بهخصوص استفاده از تزیینات طرح چوب در این میان و دریچههای تهویه عمودی در دو طرف نمایشگر، باعث شده تا نمای داخلی دنا پلاس کمی زیباتر به نظر برسد. در این مثال اگر به جای دنده 2 از دنده 1 استفاده بشود ، انرژی بیشتری مهار شده و دور موتور به 3000 می رسد و خودرو با سرعت کمتری حرکت خواهد کرد ولی اگر از دنده 3 استفاده بشود انرژی کمتری مهار شده و دور موتور به 1500 می رسد و سرعت خودرو بیشتر می شود. همانطور که در بحث نسبت انتقال توضیح داده شد ، هرچقدر نسبت انتقال بیشتر باشد ، سرعت خروجی نسبت به سرعت ورودی کمتر است و از طرف دیگر این کاهش سرعت باعث افزایش قدرت می شود ، یعنی با افزایش نسبت انتقال ، قدرت خروجی نسبت به ورودی بیشتر می شود. این معضل، رانندگی و کاهش یا افزایش سرعت را سخت و زمانبر میکرد.​​​​.