ستون: مکزیکی ها 171 سال است که برای کالیفرنیای بهتر می جنگند. این کتاب ها نشان می دهد که چگونه



افزایش موارد COVID-19. خشکسالی که متوقف نمی شود. رکورد قیمت بنزین جهنم 2021 کالیفرنیا آنقدر، خوب، جهنمی است که حتی به ما تعطیلات را نمی دهد تا استراحت کنیم و برای آنچه که در حال تبدیل شدن به یک سال ترسناک 2022 است، دوباره جمع شویم.

جای تعجب نیست که بسیاری برای همیشه گلدن استیت را ترک کرده اند و بسیاری دیگر به دنبال خانه هایی در آیداهو، تنسی یا تگزاس در زیلو هستند.

بگذار بروند. ما به کالیفرنیای جنگجو نیاز داریم، نه کوهنورد. از افرادی که از رویارویی با مشکلات حماسی نمی ترسند، شانس لعنتی است. با نزدیک شدن به سال آینده، ما باید به جای نشستن – یا ترک، یک استراتژی جدید برای حرکت رو به جلو پیدا کنیم.

بنابراین همه ما باید یاد بگیریم که چگونه مانند مکزیکی ها بجنگیم.

از زمان پیوستن کالیفرنیا به ایالات متحده در 171 سال پیش، مبارزات من بوده است رضا در جستجوی زندگی خوب به عنوان نت های باس برای ملودی کالیفرنیایی استفاده می شود: عمیق، اساسی، اما به ندرت مورد قدردانی قرار می گیرد. ما معمولاً توسط قدرتمندان مغلوب و دست کم گرفته شده ایم – اما اراده تسلیم ناپذیر ما پیروزی های سختی را برای ما به ارمغان آورده است که می تواند الهام بخش همه در این زمان های پر دردسر باشد.

چهار کتاب منتشر شده در سال 2021 این روحیه را به تصویر می کشد. هر کدام نبردهای مختلفی را در جوامع مکزیکی-آمریکایی در کالیفرنیا نشان می‌دهند، اما همه آنها امروز با چالش مشابهی روبرو می‌شویم: به روش و شرایط خود بجنگید – اما بجنگید.

تنها رمان موجود در این فهرست نیز بر اساس رمان اصلی دیوانه مکزیکی کالیفرنیا ساخته شده است. “خون و طلا: افسانه خواکین موریتا” تفسیری دوباره از جوینده طلای افسانه ای است که به یک فرد مستأصل تبدیل شد، آزار و شکنجه او توسط مقامات اجرای قانون کالیفرنیا و سرنوشت شوم او به عنوان یک سر حفظ شده که نسل های آنگلوس را به وحشت می اندازد، چندین کتاب، آهنگ. ، رمان های سکه ای، نقاشی های دیواری و فیلم ها.

نویسنده جفری جی. ماریوت یک نویسنده کهنه کار وسترن است و همکار او پیتر موریتا یکی از مجریان مشهور هالیوودی است که در پایان یک پیچش داستانی دارد. مورخان هنوز در حال بحث هستند که داستان موریتا چقدر اتفاق افتاده است، اما این برای ماریوت اهمیتی ندارد.

او در یادداشت یک نویسنده می نویسد: «این چیزی است که در افسانه ها و داستان ها وجود دارد. “آنچه درست است به اندازه آنچه که در شرایط مناسب می تواند درست تصور شود مهم نیست.”

آنچه در «خون و طلا» به نظر می رسد این است که موریتا و هموطنان مکزیکی اش حق داشتند در گلد راش کالیفرنیا به دلیل از دست دادن زمین و لینچ که متحمل شده بودند، رانندگی کنند. گرچه امروز فقط آدم‌های تاریخ موریتا را به یاد می‌آورند، اما او الهام‌بخش آمریکایی‌های مکزیکی برای اقداماتش در دهه 1970 بود، و کمپین او علیه نژادپرستان و یک سیستم قدرت فاسد، کمپینی است که همه ما باید بخشی از آن باشیم – البته به غیر از دزدی‌ها و قتل‌ها. .

اگر می‌خواهید خون ببینید، داستان‌های گمشده بوکس لاتین در ساحل غربی را توصیه می‌کنم، سومین کتاب از سه‌گانه‌ای از کتاب‌های کوتاه جین آگیلرا که از تاریخ علم شیرین در کالیفرنیای جنوبی به عنوان استعاره‌ای برای تجربه لاتینی‌ها استفاده می‌کند. این متن کوتاه با تکیه بر مجموعه شخصی نویسنده از عکس‌ها، پوسترها، برنامه‌ها و مجلات، تنها شامل چند پاراگراف و عکس از ستارگان سرشناس محلی مانند اسکار د لا هویا، آرت آراگون و فرناندو وارگاس است که آگیلرا در کتاب‌های قبلی گزارش کرده است. . “داستان های گمشده” در عوض بر قهرمانان فراموش شده ای مانند سولومون گارسیا اسمیت، نیمه ایرلندی، نیمه مکزیکی از لس آنجلس تمرکز می کند که اولین قهرمان لاتین تبار جهان در سال 1893 بود که عنوان قهرمانی پر وزن را به دست آورد.

نتیجه بیشتر شبیه یک سالنامه است تا هر چیز با جاه طلبی ادبی، اما خوب است. آگیلرا وسعت و عمق روح مبارزات لاتین را به معنای واقعی کلمه منتقل می کند، اما همچنین آن را با شباهت هایش با دنیای واقعی مرتبط می کند.

او در مقدمه می نویسد: “بوکس یکی از اصول اساسی زندگی را منعکس می کند.” “شما چیزی به دست می آورید، چیزی را از دست می دهید.”

و اگر دومی را انجام دهید، افرادی که او برجسته می کند، برخیزید و دوباره تلاش کنید.

برای چنین انعطاف‌پذیری، به بازنویسی جنبش چیکانو: تاریخ‌های جدید فعالیت‌های آمریکایی مکزیکی در دوران حقوق مدنی مراجعه کنید. مجموعه مقالات آکادمیک که توسط پروفسور ماریو تی. گارسیا و الن مک کراکن در UC سانتا باربارا ویرایش شده است، حوادث و صحنه هایی را در تاریخ مکزیکی آمریکا روشن می کند که معمولاً حتی در دوره های مطالعات چیکانو نادیده گرفته می شوند.

درباره مرکز منابع هنری اجتماعی و عمومی (SPARC)، پایگاه قدیمی جودی باکا، دیوارنگار افسانه‌ای، بیشتر می‌آموزیم و داستانی شفاهی از میتا کوارون، قهرمان گمنام Chicano Blowouts در سال 1968 دریافت می‌کنیم. تکان دهنده‌ترین فصل به این موضوع می‌پردازد. el movimiento در شهرستان فرسنو در دهه‌های 1960 و 1970، جایی که دانش‌آموزان از شهرهای روستایی در سراسر دره مرکزی برای دریافت مدرک دانشگاهی به شهر بزرگ سرازیر شدند تا جامعه را از اعماق جنوب بیابند.

«آنچه مکزیکی ها با آن مواجه شدند [there]«پاتریک فونتس نویسنده گفت،» منطقه ای بود که کاملاً توسط سفیدپوستان برای سفیدپوستان تأسیس شد – آنها در واقع وارد سرزمینی خارجی می شدند.

اما چیکانوس پافشاری کرد و قول داد که به زادگاه خود بازگردد تا برای آنها بهتر عمل کند. امروز دره مرکزی به آرامی به رنگ بنفش سیاسی در می‌آید، مانند انگورهایی که روی درخت انگور می‌رسند.

شلوغی و شلوغی یکی از ویژگی های مشترکی است که قهرمانان داستان در همه این کتاب ها به اشتراک می گذارند، و شلوغی و شلوغی برای مدت طولانی علامت تجاری تیم فوتبال برای مادر من آناهیم هایم بوده است. محاکمه‌ها و مصیبت‌های او در کتاب «استعمارگران آناهیم: تاریخ فوتبال آمریکایی» اثر دنیس بیتمن پوشش داده شده است. مدرسه ما چندین دهه نیروگاه پوست خوک در اورنج کانتی بود تا اینکه در سال 1996 بخشی از عنوان لیگ نارنجی را در سال آخر من به دست آوردیم. در فصل بعد، آناهیم هایم یک سری 24 بازی باخت را آغاز کرد که برنامه هنوز به طور کامل از آن بهبود نیافته است.

چه چیزی تغییر کرده است؟ جامعه دانشجویی که زمانی عمدتاً طبقه کارگر سفیدپوست بود و اکنون عمدتاً طبقه کارگر مکزیکی است. امروز تیم فوتبال Anaheim Colonists در دومین بخش فوتبال 11 نفره پایین بخش جنوبی فدراسیون بین مدرسه ای کالیفرنیا بازی می کند.

بیتمن به‌طور قابل‌توجهی می‌توانست از این از دست دادن اعتبار خود ابراز تأسف کند. در عوض، او بازیکنان لاتین تبار امروزی را با یادآوری یک درگیری مشترک و موضعی که هرگز نمی‌گوید در برابر تیم‌هایی که به ناچار بزرگ‌تر، بزرگ‌تر و سریع‌تر هستند، با بازیکنان قبلی‌شان مرتبط می‌کند.

بیتمن در پایان می‌نویسد: «الهام‌بخش تمام این افتخارات، گذشته و حال، به عنوان نشانه‌ای برای کسانی است که در آینده لباس‌های آبی و طلایی را خواهند پوشید.»

همین امر در مورد مکزیکی ها نیز صدق می کند که این سرعت گیج کننده را با خود می آورند – و می جنگند – در کالیفرنیا.